
To proces, w którym mózg dziecka uczy się prawidłowo przetwarzać bodźce sensoryczne. Dziecko kształtuje zdolność do zauważania i reagowania na sygnały z otaczającego go świata we właściwy sposób. Odpowiadania na nie, gdy to potrzebne, a także posiada zdolność reagowania, w tym ignorowania, kiedy zaczynają przeszkadzać w życiu codziennym.
Terapię integracji sensorycznej można potocznie nazwać „naukową zabawą”. Podczas sesji terapeutycznej, przy użyciu różnych sprzętów, a także pomocy terapeutycznych dziecko wykonuje różne aktywności dostosowane do jego potrzeb. Terapeuta organizuje przestrzeń i planuje zabawy, aby stwarzać dziecku sytuacje do jak najlepszej adaptacji. Przez ciekawą, przyjemną i interesującą dla dziecka zabawę dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego. Wszystko to pozwala na lepszą organizację działań. Przy zastosowaniu odpowiednich technik, terapeuta ma za zadanie eliminować, wyhamowywać lub ograniczać niepożądane bodźce obecne przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczać silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych

Terapia odbywa się w specjalnie przystosowanej Sali, która jest przygotowana i wyposażona w specjalistyczny sprzęt posiadający wszelkiego typu atesty i pozwolenia. Sprzęt jest używany do wspomagania, modyfikowania albo przywracania funkcji w zaburzeniach integracji sensorycznej.
Jak wygląda diagnoza?
Diagnoza zwykle odbywa się w ciągu dwóch spotkań. W czasie pierwszego spotkania terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicem. Na kolejnym spotkaniu specjalista przeprowadza testy, a także obserwację dziecka na sali. Drugie spotkanie kończy się omówieniem uzyskanych przez dziecko wyników.
Do kogo skierowana jest terapia?
Terapia jest skierowana do maluchów, które doświadczają problemów emocjonalnych, min. Nadmierną wrażliwość i nerwowość. Jest to również dobre rozwiązanie dla dzieci z obniżoną koordynacją ruchową, trudnością z równowagą, a także opóźnieniem w zakresie rozwoju ruchowego. Zajęcia stosuje się także w terapii dzieci z zespołem Aspergera, autyzmem, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, nadpobudliwością psychoruchową, niepełnosprawnością intelektualną czy innymi sprzężonymi zaburzeniami.
Zachowania, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną:
- Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy,
- Ma trudności z jedzeniem,
- Bywa niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się,
- Nie jest samodzielne,
- Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze,
- Często wpada na stojące przedmioty,
- Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza, ma problem ze skupieniem,
- Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła,
- Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała,
- Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika,
- Porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko,
- Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania,
- Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze,
- Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu,
- Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością,
- Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci,
- Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego,
- Nie znosi metek od ubrań, woli nosić stare znoszone rzeczy,
- Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw,
- Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania,
- Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku,
- Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko.
Korzyści płynące z udziału w terapii SI:
- zwiększanie chęci do podejmowania aktywności i motywacji do poznawania i odkrywania otoczenia,
- zwiększenie chęci do nawiązywania kontaktu z innymi osobami, przedmiotami i zjawiskami,
- wzbudzanie uczucia zadowolenia i poczucia bezpieczeństwa, które znacznie ułatwia pokonywanie lęku i własnych słabości,
- zwiększanie możliwości kontaktu i poznawania różnych bodźców, a co za tym idzie bazy doświadczeń,
- poprawa orientacji w schemacie własnego ciała oraz przestrzeni,
- doskonalenie pracy poszczególnych analizatorów,
- rozwój funkcji emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych oraz poznawczych.
Cennik zajęć terapii SI:
- Diagnoza i omówienie (2 spotkania – 45 min/75 min) – 250,00 zł (0,00 zł*)
- Terapia Integracji Sensorycznej – 100,00 zł (70,00 zł*)
* Cena dotyczy uczniów Żłobka i Przedszkola Akademia Malucha w Białej Podlaskiej